Resultaten bekend

Resultaten bekend

Datum

13 juni 2024

Deelnemers

6238

De kankerzorg verandert. Zo is het steeds vaker mogelijk om deze zorg thuis of op een andere zorglocatie te krijgen. Ook biedt niet ieder ziekenhuis nog alle kankerzorg aan. Wat vinden mensen die leven met of na kanker van de mogelijkheid om zorg bij kanker buiten hun eigen ziekenhuis te krijgen? En wat zijn de ervaringen met de reiskostenvergoeding als je moet reizen naar het ziekenhuis bij kanker?

Deed je mee aan de peiling? Dankjewel! Doordat jij je ervaring doneerde kunnen wij, de kankerpatiëntenorganisaties die samenwerken binnen NFK, nog beter opkomen voor de belangen van mensen met kanker.

Resultaten deel 1: locatie van zorg

De resultaten over locatie van zorg in één handig overzicht bekijken? Download de factsheet.

Resultaten deel 2: reiskostenvergoeding

De resultaten over reiskostenvergoeding in één handig overzicht bekijken? Download de factsheet.

Wat vindt NFK van de resultaten?

Door middel van deze Doneer Je Ervaring-peiling hebben wij inzicht gekregen in hoe mensen met kanker aankijken tegen de locatie van hun behandeling. Hieronder geven we wat meer toelichting over wat wij met deze inzichten kunnen doen:

Waar het veilig kan, bied patiënt andere locatieopties
In toenemende mate zal niet meer alle kankerzorg in alle ziekenhuizen plaatsvinden. De kankerzorg wordt hierdoor beter, maar het betekent ook dat mensen mogelijk verder moeten reizen voor het ziekenhuis. Behandeling voor kanker kan een intensief traject zijn met veel ziekenhuisbezoek voor bloedcontroles en toediening van medicijnen. Wij vinden het belangrijk dat dit traject zo patiëntvriendelijk mogelijk wordt georganiseerd, helemaal als reistijden voor een deel van de patiënten langer worden. Onze peiling laat zien dat behandeling of zorg dichter bij huis, zoals thuis of op een zorglocatie in de buurt, een gewenste aanvulling kunnen zijn op de zorg in het ziekenhuis. Kankerpatiënten die hier al ervaring mee hebben, zijn er gemiddeld genomen ook heel tevreden over. Een garantie op veilige en deskundige zorg geldt wel als een belangrijke voorwaarde hierbij. Ook is het noodzakelijk dat de patiëntgegevens, zoals de resultaten van onderzoek, direct inzichtelijk zijn voor patiënten en alle relevante zorgverleners.

NFK is zich goed bewust dat het realiseren van behandeling en overige zorg bij kanker op locaties buiten het ziekenhuis de nodige uitdagingen qua logistiek, datadeling, financiering en bemensing meebrengt. Deze uitdagingen komen ziekenhuizen deels al tegen bij het samenwerken in oncologienetwerken. Echter, met het oog op de toekomst, moet het mogelijk zijn dat mensen die worden behandeld voor kanker, op maat kunnen kiezen voor behandeling of onderzoek in het ziekenhuis van behandeling, thuis of op een zorglocatie in de buurt.

Reiskostenvergoeding bij kankerbehandelingen: meer bekendheid nodig
Lang niet alle respondenten zijn op de hoogte van de reiskostenvergoeding die zij via de zorgverzekeraar kunnen aanvragen voor het reizen naar kankerbehandelingen. Dat is jammer, want voor sommige kankerbehandelingen moeten patiënten vaak reizen en het is niet voor iedereen even makkelijk om deze kosten te dragen. Deze peiling laat duidelijk zien dat er ruimte is voor verbetering als het gaat om de actieve informatievoorziening rondom de reiskostenvergoeding. Zorgverzekeraars en zorgverleners zouden patiënten proactief kunnen wijzen op de mogelijkheid van declareren. Maar ook mensen met kanker willen we meegeven: het kan lonen om je polis te lezen of je zorgverzekeraar te bellen voor meer informatie. Uiteraard is het zo dat niet iedereen een reiskostenvergoeding financieel nodig heeft – dat kunnen patiënten voor zichzelf bepalen. Ook kunnen de reiskosten lager zijn dan de verplichte eigen bijdragen die gelden voor deze regeling, waardoor vergoeding door de zorgverzekeraar geen financieel voordeel heeft. Toch, ongeacht of patiënten een reiskostenvergoeding nodig hebben of er qua hoogte van de kosten voor in aanmerking komen, iedereen moet er op z’n minst weet van hebben, vinden wij.

Taxivervoer met voldoende beoordeeld, maar hou rekening met situatie patiënt
De meeste respondenten die ervaring hebben met taxivervoer via de zorgverzekeraar zijn daarover redelijk tevreden: men geeft een gemiddeld rapportcijfer van 7,4. Taxi’s komen vaak op tijd en veel mensen worden ook weer op tijd teruggebracht. Daarnaast zijn de chauffeurs doorgaans vriendelijk. Toch ziet ruim de helft van de taxireizigers ook punten die minder goed gaan, bijvoorbeeld dat zij het niet fijn vinden de taxi te moeten delen, te laat teruggebracht worden of een taxirit hadden die langer duurde dan nodig. NFK vindt het fijn dat het taxivervoer bestaat en men er over het algemeen tevreden over is, al geven patiënten ook aan het niet altijd prettig te vinden om een taxi te moeten delen. Hierdoor zijn mensen langer onderweg, wat zorgt voor stress én het is fysiek onnodig belastend, terwijl zij zich vaak al ziek voelen of heel moe zijn. We roepen taxivervoerders op om hier zoveel mogelijk rekening mee te houden en zorgverzekeraars zouden erop moeten checken of dit goed verloopt.

Dit doen we met jouw ervaring

Om aandacht te vragen voor de uitkomsten uit deze peiling, gaan we het volgende doen:

  • We delen de bevindingen via een persbericht met de maatschappij. Hiermee hopen we zo veel als mogelijk kankerpatiënten, hun naasten, zorgverleners en andere burgers te kunnen informeren over zorglocaties bij kanker en de tevredenheid daarover. Ook willen we burgers hierdoor informeren over de mogelijkheid tot reiskostenvergoeding.
  • De uitkomsten brengen wij in bij de overleggen van het Integraal Zorgakkoord (IZA), zoals ‘de Ronde tafel concentratie & spreiding’ oncologie en de werktafel ‘de Juiste zorg op de juiste plek’, waar de gesprekken plaatsvinden over het inrichten van de toekomstige oncologische zorg in Nederland. Deze peiling biedt het onderbouwde patiëntperspectief op zorglocaties en de mogelijkheid tot reiskostenvergoeding.
  • De uitkomsten delen wij ook met alle zorgaanbieders en stakeholders in het veld, onder andere via de Taskforce Oncologie, de IZA-partijen en alle professionals en overige stakeholders die zich bij NFK hebben aangemeld om alle resultaten van peilingen direct te ontvangen, indien mogelijk op maat voor de eigen organisatie.
  • Zorgverzekeraars, ziekenhuizen, medische beroepsgroepen en patiëntenorganisaties vragen wij om patiënten vaker en beter te wijzen op de mogelijkheid tot reiskostenvergoeding bij kankerbehandelingen. Zorgverzekeraars kunnen van deze peiling de uitkomsten op maat voor hun eigen verzekering bij NFK opvragen.

Wie maakten deze peiling?

Deze peiling is bedacht en ontwikkeld door de kankerpatiëntenorganisaties die samenwerken binnen de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK). Afgevaardigden van de beroepsvereniging voor verpleegkundigen (V&VN), zorgverzekeraars CZ en VGZ en leden van de IZA-werktafel substitutie van zorg in de oncologie dachten ook mee. Enkele zorgverleners van ziekenhuizen met ervaring in het bieden van kankerzorg buiten het ziekenhuis hebben ook feedback gegeven op de vragenlijst.

In de media

Momenteel geen mediaberichten.

Wetenschappelijke publicaties

Momenteel geen wetenschappelijke publicaties.